Template by:
Free Blog Templates

Isnin, 11 Mei 2009

PC Selalu Hang ??

Save web page to PDF free with freepdfconvert.com

Ramai orang yang tahu install OS Microsoft Windows sendiri dan ramai juga yang selalu merungut Windowsnya selalu sangkut (hang), keluar skrin biru, keluar error itu dan ini.

Di sini aku akan cerita sedikit pengalaman aku mengurangkan kejadian yang tidak diingini seperti ini.



a) Asingkan DRIVE. Maknanya, kurang-kurang dalam hard disk anda mesti ada beberapa PARTITION (Partition adalah drive C: D: E: dan biasanya dibuat dalam satu harddisk). Setiap kali kita install WINDOWS, dia akan diinstall dalam C:WINDOWS (untuk windows95, 98 ME, dan XP) dan C:WINNT (untuk WinNT atau Windows2000).

Ramai orang yang tak ambil pusing tentang perkara kecil macam ini, tapi inilah sebabnya mengapa harddisk selalu hang, crash dan sebagainya. Caranya?

Pastikan anda sentiasa ikut prosedur, Program Files perlu diisi dengan Software 3rd party atau apa-apa jenis software lain.
Jadi setiap kali kalau anda Install, kalau dia point ke tempat lain, Contoh C:DELL tukar biar dia jadi "C:Program FilesDELL" (Sila bubuh "", kerana setiap 'Long Filename' (File yang ada space) perlu dibubuh tanda "" tu.

Biasanya bila nak install, ada sesetengah installer yang tak boleh baca Long Filename macam Program Files tu, so kita bubuhlah MS-DOS name dia PROGRA~1 dan akan jadi C:PROGRA~1DELL)

c) Seperti di atas, pastikan drive C anda cuma ada ini sahaja: C:WINDOWS atau C:WINNT, C:Program Files dan kalau ko guna Windows2000, XP dia akan ada C:Documents And Settings.

Kalau Windows98, ME ada My Documents. Haaa, yang folder My Documents tu kita nak cerita panjang lebar lagi kat bawah.

d) My Documents adalah folder yang selalu menjadi tumpuan ramai, oleh kebanyakan software, terutamanya Microsoft Office, dan banyak 3rd party software yang lain.
Setiap kali kita nak save sesuatu benda, WORD, EXCEL, POWERPOINT, ZIP file dan sebagainya, dia akan keluar kotak save yang menunjukkan folder My Documents. Folder inilah yang selalunya mewujudkan "fragmented file" (fail yang berterabur) di dalam harddisk.

Seterusnya, anda nampak shortcut folder My Documents dekat desktop komputer tu? Sila right click, ambil Properties, tengok TAB 'Target' dan ambil butang MOVE, dan pilih DRIVE D: (Terpulang kalau anda hendak letak dekat E atau F ke, tapi cadangan aku adalah D:.

Dia akan tanya, "Are you want to move your file.. blablabla" Tekan saja YES. Dia akan pindah semua isi dalam My Documents itu dari C: ke D:.
Jadi My Documents anda akan berada di D:

e) Kenapa? Apa bezanya? Ada kesan ke? OK. Kesannya adalah dari segi jangka hayat DRIVE C: Sebab untuk pengetahuan anda semua, fragmented file, banyak terhasil dari benda-benda kecil seperti text file, grafik macam gambar.
Tapi biasanya pada apa-apa jenis aplikasi yang berasaskan teks seperti Word, Excel dan sebagainya. Kerana fail itu sentiasa berubah, diubah, dan ini menyebabkan dia berterabur di dalam harddisk.

Jadi bila kita sudah pindahkan My documents dari C: ke D: (Nota: kalau windows2000 dan XP, My Documentsnya duduk dalam C:Documents and Setting, dan saranan aku? Sila pindahkan!) kita akan mengurangkan kejadian "fragment" pada drive C: (Anda boleh bezakan sendiri bila anda sudah cuba, anda buka program Defragment anda dan analyze Drive c tu. Jadi di sini, drive D: anda akan terjadi proses "fragment" yang kerap!

Itu tak jadi masalah, kerana bila anda defragment drive D:, proses defragment tidak akan ambil masa yang panjang sebab dia tak perlu ambil tahu fail sistem, driver dan pelbagai jenis fail (yang itu semua duduk dalam C:) dan jaminan aku?
Drive C: anda akan kurang menghasilkan FRAGMENT file... (anda cuma perlu defrag C: anda sebulan sekali atau 2 bulan sekali yang tentunya tidak akan mengambil masa yang lama kerana defragmenter tidak perlu ambil kisah pada fail yang berlainan format!)

f) Satu lagi... Temporary folder (Ada dua, satu TEMP satu lagi Temporary Internet Files). Yang ni adalah salah satu folder "kegemaran dimana FRAGMENT terjadi" kerana seperti yang aku dah jelaskan di atas; "kedudukan file sentiasa berubah".
Jadi sama seperti My Documents, pindahkan dia (di sini mari kita jadikan drive D: kita sebagai folder yang bermasalah dan tempat FRAGMENT) Bagi temporary folder iaitu TEMP, kalau dalam Windows98, ME caranya, bukak MS-DOS dan taip command seperti ini -> SET TEMP=D:TEMP dan tekan enter, lepas itu SET TMP=D:TEMP dan tekan enter. Kalau nak lagi advance, edit fail autoexec.bat dan masukkan variable itu.

Untuk Windows 2000 dan XP pulak, right click My Computer pilih Properties, cari TAB Advance, dan tengok ada button "Environment Variables", klik itu, dalam Environment Variable, cari kolum User variables for (NAMA ANDA), edit setiap variable yang ada TEMP, TMP dan tukar jadi D:TEMP.
Kemudian tengok bawah, kolum "System Variable", seperti diatas cari TEMP dan TMP, tukar seperti di atas. So temporary folder akan berada di dalam drive D:

g) Temporary Internet Files. Buka Internet Explorer punya properties, Tengok kolum 'Temporary Internet files' klik butang "Settings..." (tambahan: pastikan anda klik 'check for newer versions of stored pages:' kepada "every visit to the page").
Sebabnya? Setiap kali anda bukak sesuatu web, dia akan refresh page itu, dan buka display balik page yang anda pernah buka (page yang sama) sebelum itu.
Kemudian, tengok kolum "temporary internet files folder". Apa-apahal, drag dulu 'amount of disk space to use' itu kepada 16MB (recommended: 12-16MB). Tidak perlu besar-besar sangat. Dan klik butang "MOVE FOLDER..." dan seperti biasa, sila ambil Drive D: dan Windows akan suruh anda LOG OFF. Dan sila logoff...

Selesai sudah proses pengasingan. Sekarang ini apa yang anda nampak? Drive C: cuma ada sistem iaitu C:WINDOWS atau C:WINNT, dan folder Program Files (untuk Windows2000, XP ada folder Documents and Settings).
Pastikan cuma folder itu sahaja yang ada dalam C:! Anda akan mendapat hasilnya... Dan anda akan nampak bahawa folder yang perlu di-defrag adalah drive D: dan ini tidak menjadi masalah kerana proses defragment takkan mengambil masa kalau defragmenter itu tidak pening kepala hendak bezakan antara fail sistem, program dan data.