Template by:
Free Blog Templates

Isnin, 14 September 2009

Gunakan Ubuntu Dari USB Drive

ubuntu-pen-drive-03

Sama seperti Slax, anda boleh memasukkan Ubuntu ke dalam pen drive dan terus menggunakannya. Apa yang anda perlukan hanyalah CD pemasangan Ubuntu 8.10 yang boleh didapati dari laman web rasmi Ubuntu.

Cara-cara memasang Ubuntu ke dalam pen drive

  1. Masukkan CD tersebut dan restart komputer anda (pastikan boot sequence telah ditetapkan supaya komputer boleh boot dari CD). Pilih "Try Ubuntu without any change to your computer" untuk memulakan Live CD.
  2. Apabila Ubuntu telah dimulakan, masukkan pen drive anda. Kemudian, pilih menu System > Administration > Create a USB startup disk.
    ubuntu-pen-drive
  3. Pilih pen drive yang akan digunakan untuk menyimpan Ubuntu. Anda juga boleh memilih berapa banyak ruang yang diperlukan untuk menyimpan segala dokumen dan tetapan pada Ubuntu anda. Kemudian, klik pada Make Startup Disk.
    ubuntu-pen-drive-01
  4. Tunggu sehingga proses selesai.
    ubuntu-pen-drive-02

Kini, anda sudah boleh mula menggunakan Ubuntu terus dari pen drive tersebut. Meskipun prestasinya tidak sepantas pemasangan ke dalam hard disk, ianya sangat mudah untuk dibawa ke mana-mana. Pemasangan ke dalam pen drive ini juga merupakan alternatif terbaik sekiranya anda tidak mempunyai ruang pada hard disk untuk memasang Ubuntu.